Címkék

,

1888-ban e napon született Giuseppe Ungaretti olasz modernista író, költő. Bár a huszadik századi olasz irodalom egyik meghatározó alakja, hazánkban kevésbé ismert.

Forrás: it.wikipedia.org

Giuseppe Ungaretti
Forrás: it.wikipedia.org

Egypitomban nevelkedett, sokszínű kulturális háttérrel, majd egyetemi tanulmányait Párizsban végezte. Mindig is élénk társasági életet élt, így barátságban állt többek között Apollinaire-rel, Picassóval és Leonardo Sinisgallival. Ismerőseivel még egyetemi évei alatt folyóiratot szerkesztettek, Lacerba címmel.

Harcolt az első világháborúban, akkori verseit szinte azonnal kiadták könyvként is. A háború után Párizsban él, olasz újságoknak tudósított illetve sajtóirodákban dolgozott. Politikailag elköteleződött a fasizmus mellett, találkozott Mussolinivel is. Ez a háború után, a római egyetem modern irodalom professzoraként töltött évek során számos vitát váltott ki személye körül.

Az olasz hermetizmus XX. századi irányzatának egyik vezető egyénisége volt, stílusára nagy hatást gyakorolt a szimbolizmus és a futurizmus is. Rengeteget utazott, Brazíliától Izraelen át Japánig bejárta a világot. Élete során számos elismerést kapott, nem csak Olaszországban. Amerikában és Franciaországban néhány versét meg is zenésítették. Költészete gyakran kifejezetten depresszív hangulatú: visszatérő témái az elhagyatottság és a halál, de gyakran felbukkan a mindent átható hazaszeretet is.

Forrás: olaszorszag.network.hu

Forrás: olaszorszag.network.hu

Giuseppe Ungharetti: Itália

Költő vagyok
egyhangú felkiáltás
álmok csomója

Gyümölcs vagyok
oltványa számtalan másféleségnek
üvegház mélyén érlelődtem

De a te néped én Itáliám
ugyanaz a föld szülte mely
ölén hord engem is

S katonáidnak ebben
az uniformisában
úgy nyugszom mintha csak
apámnak
bölcsejében.

(ford. Csorba Győző)

Reklámok